Mocean's annual choreographic lab CLEaR Forum, Photo by Kevin MacCormack

Thursday 14 May 2015

Are you the same person now as when you are moving?

When you pause to think and create the time and space to question one's reflexes in dance making.... many questions can arise. This list of questions was generated during our CLEaR Forum evening discussions and as a group we attempted to tackle the endless possibilities that each of these questions generate.
 

Can we start over from the beginning?
When is a project finished?

Does the choreographer need a plan?



Is narrative always a bad thing? 
How do you create atmosphere without being too literal?

Are there aspects of dance that ‘don’t belong’ on stage?

What role do emotions play in creation/dance work?

Some strategies for creating 3‐D space on stage?

How do you balance elements of choreography (eg. Focus, 

movement, music, technology?)

Is it immoral to make political/social commentary through dance?

Does anyone struggle to dance some days?

 

Is there ever moments when you are uncomfortable dancing? 
If so, how does it relate to our social structures?
If it’s a struggle, should I change course?

Dance ‘dance’ emancipate or suppress movement?

What difference does the movement make?

When you perform are you yourself or someone else?

When does one thing stop and another begin?

Where does choreography stop and another art form (songwriting, painting, acting) begin?

Do you think dance is closer to visual art, music, theatre, poetry or other 

art practice?

Is dance about spirituality/ritual or performance?

Does art need to say something?

What is natural?

What is the role of ‘community’ in creation?

How does art help the community?

Is the way you make a piece part of the meaning of the piece?

Are you the same person now as when you are moving (for yourself)?

Why is education for the arts important? Why not self‐taught?

Dance for you or the audience?



If there is no audience is it still a performance?

What is a way to connect with the audience without telling them what 

a piece is about or for?
Does dance performance actually impact people who are not 

dancers/involved in dance? 

What do we do when most of the audience are dancers? 

Should this concern us?
How concerned should we be in directing the audience’s

attention to what is important, to what ‘thingness’ we are trying
to create?
What excites you most in a performance as a viewer vs. what excites you in the process of making?

How clearly should we need to convey our message/idea?




What do you like to see as dance on stage?
Is the legibility of the internal logic important for the viewer to see/understand?
What is the balance of logic supportive or dominating?
As a viewer is it the task or the difficulty of the task do you enjoy taking in?
 
What is the role of artist in society?
What is dance?




 

No comments:

Post a Comment